Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Powrót na górę

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


          Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi

    im. "Twórców Polskiej Miedzi" w Jędrzychowie

O Szkole

Aktywna tablica

Przedszkole

Rewalidacja 

DoradztwoZawodowe

projekty edukacyjne

swietlica szkolna

WolontariatSamorzad

biblioteka

biblioteka

 

Logowanie

BIP

Polkowice

Logo Polkowic

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Witam Was serdecznie, porozmawiajmy dzisiaj o emocji

"Smutek".

To uczucie nie jest radością :)

nie jest też złością 

i jest różne od strachu .

SMUTEK –

to emocja, która nas ogarnia w chwilach,

gdy sytuacja jest dla nas niekorzystna lub kiedy odczuwamy stratę.

__________________________________________________________________

Gdy czujemy się smutni, często wycofujemy się i nie mamy ochoty podejmować żadnej aktywności.

Pamiętajmy, że ludzie w bardzo różny sposób reagują, gdy ogarnia ich smutek.

Niektórzy płaczą, inni zamykają się w sobie.

Niektórzy szukają wsparcia bliskich, inni wręcz przeciwnie – chcą zostać sami, by móc cierpieć w spokoju.

_______________________________________________________________________________________

Wyróżniamy różne rodzaje smutku występujące w rozmaitych sytuacjach:

Zniechęcenie – pojawia się przy braku wiary we własne możliwości, kiedy po raz kolejny coś nam nie wychodzi; tracimy wtedy nadzieję na to, że coś się zmieni w sytuacji, która wywołuje nasz smutek, i przyzwyczajamy się do tego;

Tęsknota – dotyczy sytuacji, gdy smutek pojawia się w relacji na całkowity lub częściowy brak kontaktu z osobą, na której nam zależy; to również uczucie braku czegoś dla nas istotnego; im silniej nam kogoś brakuje, tym tęsknota jest intensywniejsza.

Przykrość - to uczucie pojawiające się w sytuacji, w której spotyka nas coś nieprzyjemnego, najczęściej spowodowane przez drugą osobę; może to być celowe działanie skierowane w naszą stronę lub całkowicie przypadkowe, które jednak wywołało w nas cierpienie.

Rozpacz - To bardzo silny, trudny do opanowania smutek, który spowodowany jest zdarzeniem niezwykle dla nas istotnym; gdy czujemy rozpacz, nie potrafimy skupić się na niczym innym.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Co czujemy?

W przypadku smutku często dominującym uczuciem, które nas ogarnia, jest zmęczenie. Nie mamy siły uczestniczyć w różnych aktywnościach, pojawia się senność, bóle głowy i mięśni.

Tak jak w przypadku innych trudnych uczuć mamy wrażenie napięcia pojawiającego się w różnych częściach ciała. Możemy również odczuwać ciężar w klatce piersiowej.

 

Co myślimy?

Myśli związane z uczuciem smutku dotyczą negatywnego postrzegania siebie i otaczającego nas świata. Chcemy zapytać, dlaczego właśnie nas to spotkało. Wydaje nam się, że wszelkie działania mające na celu poprawienie nastroju są bez sensu, i trudno nam się na nich skupić.

Mamy też wrażenie, że to uczucie będzie trwało zawsze, i nie wiemy, co mogłoby nam pomóc.

 

Jak się zachowujemy?

W sytuacjach, gdy ogarnia nas smutek, możemy z jednej strony zachować się w rozmaity sposób, z drugiej zaś – nie podejmować żadnej aktywności, gdyż nie mamy wówczas na nic ochoty.

Tracimy apetyt, unikamy aktywności, nasze ruchy są spowolnione, a postawa ciała skulona.

U wielu osób w reakcji na smutek pojawia się płacz, często trudny do ukojenia.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sposoby na poradzenie sobie ze smutkiem:

1) nazywanie swoich uczuć i sytuacji, których dotyczą;

2) rozmowa z kimś bliskim – pomaga to rozładować napięcie i wyrzucić z siebie nieprzyjemne myśli;

3) kontakt fizyczny z drugą osobą – przytulenie, ale pamiętajmy, że nie każdy lubi się przytulać;

4) rozmowa z kimś, kto znajdował się w podobnej sytuacji;

5) pamiętanie o tym, co nam sprawia radość, i przekierowanie naszej uwagi na te aktywności – zjedzenie ulubionego posiłku, oglądanie filmu, spacer;

6) w razie możliwości próba zmiany istniejącego stanu rzeczy – nawiązanie kontaktu telefonicznego lub przez internet z osobą, za którą się tęskni;

7) w przypadku przykrości – rozmowa z osobą, która spowodowała to uczucie, by móc następnym razem zapobiec takiej sytuacji.

*****************************************************************************

W jaki sposób radzisz sobie ze smutkiem?

1) ….

2) …..

3) …..

***********************************************************************************************

Dziękuję za uwagę:)

 

Zebrała i opracowała: Beata Michałowska-Poleszak

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Literatura:

- Magdalena Gut-Orłowska - „ Tymon i jego emocje – Historyjki społeczne, o tym jak się zachować w różnych sytuacjach życia codziennego.” - Harmonia 2019

 

Dzień dobry:)

Na dzisiejszym spotkaniu chciałabym WAM opowiedzieć o SSSTTTRRRAACCCHHHUUU.

STRACH- TO UCZUCIE, KTÓRE NAJCZĘŚCIEJ OGARNIA NAS W SYTUACJACH REALNEGO ZAGROŻENIA LUB W CHWILACH, KIEDY TEGO ZAGROŻENIA SIĘ SPODZIEWAMY.

- KOJARZYMY CHWILE, W KTÓRYCH W PRZESZŁOŚCI SPOTKAŁO NAS COŚ NIEMIŁEGO LUB TRUDNEGO I CHCEMY TEGO UNIKNĄĆ W PRZESZŁOŚCI.

- REAKCJĄ NA STRACH JEST PRÓBA UCIECZKI LUB WALKI Z ZAGRAŻAJĄCYM WYDARZENIEM, OSOBĄ LUB RZECZĄ.

Można wyróżnić rozmaite rodzaje strachu:

- lęk - pojawia się w tedy, kiedy nie wiemy, co się dzieje z nami lub innymi, trudno nam przewidzieć przyszłość z powodu tej niewiedzy i wyobrażamy sobie negatywne rozwiązania;

- przerażenie - to stan nagłego i bardzo silnego lęku, który ogarnia cały nasz organizm i uniemożliwia skupienie uwagi na czymkolwiek;

- onieśmielenie - dotyczy sytuacji, w której znajdujemy się wśród innych ludzi i ogarnia nas poczucie chwilowego braku pewności siebie oraz strach przed tym, jak nas odbiorą inni;

- niepokój - to stan napięcia i obniżenia samopoczucia, który może trwać długi czas i nie zdajemy sobie do końca sprawy z powodu tego lęku.

# Co czujemy????

 Gdy się boimy, nasze ciało boi się razem z nami. Pojawia się napięcie mięśni, przyspieszony oddech i bicie serca. Nasze oczy szeroko się otwierają, by dojrzeć niebezpieczeństwo. Z powodu długiego lęku pojawiają się bóle głowy, brzucha, serca.

 # Co myślimy????

 Do głowy przychodzą nam negatywne myśli. Myślimy tylko o tym, co wywołało lęk. Wyobrażamy sobie, że zaraz stanie się coś złego, nawet jeśli nie ma to racjonalnego wytłumaczenia. Często bez wsparcia drugiej osoby nie jesteśmy w stanie się uspokoić.

 # Jak się zachowujemy????

 Najczęściej uciekamy. Chcemy jak najszybciej znaleźć się jak najdalej od źródła lęku. Kiedy to niemożliwe, zaczynamy walczyć. Zaczynamy wtedy krzyczeć i atakować to, co wywołuje w nas tak intensywne i nieprzyjemne uczucia.

 

CZĘSTO SIĘ ZDARZA, ŻE LUDZIE NIE ROZPOZNAJĄ LĘKU I ZBYT CZĘSTO SĄ AGRESYWNI.

ALBO WSTYDZĄ SIĘ PRZYZNAĆ, ŻE SIĘ BOJĄ.

 

Sposoby na poradzenie sobie ze strachem:

1) nazywanie swoich emocji;

2) poszukanie źródła swojego lęku - również poprzez rozmowę z druga osobą;

3) odwrócenie naszej uwagi od strachu - liczenie do dziesięciu, skupienie się na oddechu, przeczytanie książki lub obejrzenie filmu;

4) gdy to niemożliwe - poszukanie innych racjonalnych rozwiązań, które pomogą nam oswoić się z sytuacjami, w których czujemy strach;

5) skupienie się na aktywności fizycznej, takich jak bieganie, gra w piłkę, ćwiczenia ruchowe;

6) w przypadku długotrwałego niepokoju - pamiętanie o wypoczynku i odpowiednim wyspaniu się.

W jaki sposób radzisz sobie ze strachem?

 1) ........

2) .......

 

Serdecznie dziękuje za uwagę:)

Pozdrawiam i do zobaczenia:)

Beata Michałowska-Poleszak - psycholog

 

 

szacunek

Aby pobrać plik, kliknij w zdjęcie 

Copyright © 2022 Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi w Jędrzychowie Rights Reserved.